Sydney ……wow!

Op weg naar ons hotel, waar we zomaar in 1 keer naar toe rijden, kijken we toevallig achterom en met een schok brandt het Opera House op ons netvlies. Wow, wat een gebouw! Maar voordat we het goed kunnen bekijken hebben we nog een auto af te leveren en daar doen we maar 2 uur over (in Nederland zit je dan in Amsterdam in die tijd), want het navigatiesysteem heeft geen ontvangst in de tunnel die we door moeten met als gevolg dat we de verkeerde afslag nemen en op een gegeven moment geen idee meer hebben waar we zijn. Bij een benzine station waar we aftanken laten we op de kaart aantekenen waar we zijn, niet echt in de buurt van het auto verhuur bedrijf! Als het dan uiteindelijk lukt moeten we nog 2 uur door de City teruglopen, dus onze eerste middag in Sydney is goed gevuld. Het is de laatste weken vaak slecht weer geweest in Sydney, maar nu lacht de zon ons met 27 graden toe. Het hotel ligt in de wijk The Rocks, waar 100 jaar geleden de mensen er in door ratten geteisterde sloppen woonden en straatbendes de dienst uitmaakten. Nu maakt de wijk deel uit van een promenade van de Sydney Harbour Bridge naar het Sydney Opera House. We slapen “onder de brug”, het hotel ligt bijna onder de Harbour Bridge en op loopafstand van het Opera House en Circular Quay, waar het allemaal gebeurt in Sydney. Hier vinden de oudejaarsvieringen plaats (530 AD pp) en hier ontstond een spontaan volksfeest toen een enorme menigte zich verzamelde toen Sydney de Olympische Spelen had toegewezen gekregen. Met het bekijken van The Rocks, Circulair Quay, de botanische tuin en het Opera House zijn we een hele dag zoet. Tot onze verrassing blijkt het Opera House in  feite uit 3 verschillende gebouwen te bestaan. Het is een fascinerend gebouw dat er elke 10 stappen weer anders uitziet. De volgende dag varen we er ook nog een keer langs als we met de ferry naar Manly gaan, waar we een middagje aan het strand liggen,  ook dat kan hier! ’s Avonds is Circular Quay het middelpunt van de Christmas Party’s, het is alsof je mee doet in een film als je dat zit te bekijken met een stevige steak voor je neus. Ook wordt er heel veel getrouwd in Sydney en alle bruidsparen moeten op de foto met het Opera House of de Harbour Bridge op de achtergrond. De limousines rijden af en aan. Om het Donald Duck gevoel te krijgen gaan we met de monorail een rondje door de stad, zoals Mart Smeets in 2000 deed tijdens een sfeer reportage over de olympische stad Sydney. We stappen uit in  Darling Harbour, waar een replica ligt van de Endeavour, het schip waarmee James Cook in New South Wales aankwam. Op Cockle Bay Wharf worden kerstconcerten in de open lucht gehouden, daar pikken we nog net een staartje van mee. Verder lopen we door George Street en bezoeken verschillende Arcades, waar hele leuke winkels in gevestigd zijn. Tot Sydney was het alleen kijken en niet kopen, maar nu hebben we geen binnenlandse vluchten meer, dus ondersteunen we de Australische economie. Onder de Harbour Bridge door varen is ook een leuke ervaring, wat een enorm bouwwerk is dat toch! We zijn blij dat we voor Sydney een langer verblijf hebben gepland dan voor de andere steden. Met de grootste natuurlijke haven ter wereld is het een enorm sfeervolle stad en we hadden het voor geen goud willen missen. Sydney ….wow!

Eén gedachte over “Sydney ……wow!

1. Hoi Marion (en Kees natuurlijk ook),

Ik kreeg deze site door via Joyce en heb jullie reisverslagen gelezen. Wat een geweldige reis maken jullie, wow!
    Geniet van de laatste weken!
    Groetjes Marinda Boogaard

Reacties zijn gesloten.